A↗
B↴
Inne tytuły: "A negyedik nap", "El cuarto dia", "Baczynski - « Le quatrième jour »"
Produkcja: 1984
Premiera TV: 4 sierpień 1984
Reżyseria:
Muzyka:
opracowanie i konsultacja muzyczna oraz montaż muzyki
Obsada:
Krzysztof Kamil Baczyński "Krzyś"
Zbigniew Czajkowski-Dębczyński "Deivin"
Wiesław Kukliński "Piechocki"
NN "Gram"
Witold Sławski "Sławek"
Barbara Drapczyńska, żona Baczyńskiego
Juliusz Garztecki
Stanisław Marczak-Oborski, przyjaciel Baczyńskich
major Włodzimierz Kozakiewicz "Barry", komendant Ratusza
doktor
powstaniec
sanitariuszka
powstaniec
sanitariuszka mówiąca wiersz Baczyńskiego
powstaniec
sanitariuszka
siostra Barbary
powstaniec
sanitariuszka
powstaniec
powstaniec
powstaniec
powstaniec
powstaniec
powstaniec
powstaniec Kazek
powstaniec
powstaniec
powstaniec
powstaniec
powstaniec
szabrownik
powstaniec
powstaniec
sanitariuszka
sanitariuszka
powstaniec
-
sanitariuszka
-
-
powstaniec
powstaniec
powstaniec
matka Basi; nie występuje w napisach
i inni
Notatki:
W roku 1984 nawet film o Baczyńskim nie uniknął nożyc cenzora. Z utworu Ludmiły Niedbalskiej wycięto wówczas m.in. nazwisko Czesława Miłosza, który 4 lata wcześniej otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Dziś film można już oglądać w oryginale.
Reżyserka przygotowywała się do realizacji "Dnia czwartego" niezwykle skrupulatnie. Nie tylko studiowała materiały dotyczące Powstania, ale też zbierała - wcześniej nie publikowane - relacje naocznych świadków ostatnich godzin życia Baczyńskiego. Na odtwórcę głównej roli wybrała Krzysztofa Pieczyńskiego. Zaryzykowała, albowiem typ urody i wiek tego aktora różnił się nieco od fizjonomii i wieku poety. Ryzyko wszakże się opłaciło. Pieczyński zebrał świetne recenzje. Jeden z krytyków tak pisał o jego kreacji: "Pełnia prawdy, osiągniętej środkami tak delikatnymi, że zbliżyć się tu można tylko na tę odległość, jaką wyznacza najbardziej chyba przejmujący wiersz Baczyńskiego "Elegia o chłopcu polskim". Wtórował mu inny: "Baczyński stał się wielką kreacją Krzysztofa Pieczyńskiego, zgodną z koncepcją całości; trafność reżyserskiego wyboru odtwórcy głównej roli nie ulega wątpliwości. Grał bez cienia sztuczności, bez cienia patosu, z ogromną powściągliwocią". Kolejną zaletą filmu jest też bezbłędne wtopienie w tkankę narracji materiałów archiwalnych. Autorka ukazała rzeczywistość Powstania bez patosu i wzniosłej symboliki. Nawet heroizm dwudziestokilkuletnich żołnierzy wolny jest od - właściwej często młodości - egzaltacji. Nie znaczy to oczywiście, że "Dzień czwarty" jest filmem pozbawionym dramatyzmu. Jeśli ktoś, tak jak Ludmiła Niedbalska, brał udział w Powstaniu, to nie może o nim mówić bez emocji. [PAT]
IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)
200825
(POL) polski,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz