Dzień czwarty (1984)

Paradokumentalny obraz odtwarzający początkowe dni Powstania Warszawskiego. Główny bohater filmu, Krzysztof Kamil Baczyński, ukazany został na tle nierównych walk powstańców z hitlerowcami oraz licznych retrospekcji, w których wiele miejsca poświęcono jego żonie, Barbarze. [PAT]


A↗
B↴



Inne tytuły: "A negyedik nap", "El cuarto dia", "Baczynski - « Le quatrième jour »"
Produkcja: 1984
Premiera TV: 4 sierpień 1984

Reżyseria:


Muzyka:
 opracowanie i konsultacja muzyczna oraz montaż muzyki 

Obsada:

Zbigniew Czajkowski-Dębczyński "Deivin"

Wiesław Kukliński "Piechocki"

NN "Gram"

Witold Sławski "Sławek"

Barbara Drapczyńska, żona Baczyńskiego

Juliusz Garztecki

Stanisław Marczak-Oborski, przyjaciel Baczyńskich

major Włodzimierz Kozakiewicz "Barry", komendant Ratusza

doktor

powstaniec

sanitariuszka

powstaniec

sanitariuszka mówiąca wiersz Baczyńskiego

powstaniec

sanitariuszka

siostra Barbary

powstaniec

sanitariuszka

powstaniec

powstaniec

powstaniec

powstaniec

powstaniec

powstaniec

powstaniec Kazek

powstaniec

powstaniec

powstaniec

powstaniec

powstaniec

szabrownik

powstaniec

powstaniec

sanitariuszka

sanitariuszka

powstaniec

 -

sanitariuszka

 -

 -

powstaniec

powstaniec

powstaniec

matka Basi; nie występuje w napisach

i inni



Notatki:
W roku 1984 nawet film o Baczyńskim nie uniknął nożyc cenzora. Z utworu Ludmiły Niedbalskiej wycięto wówczas m.in. nazwisko Czesława Miłosza, który 4 lata wcześniej otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Dziś film można już oglądać w oryginale.
Reżyserka przygotowywała się do realizacji "Dnia czwartego" niezwykle skrupulatnie. Nie tylko studiowała materiały dotyczące Powstania, ale też zbierała - wcześniej nie publikowane - relacje naocznych świadków ostatnich godzin życia Baczyńskiego. Na odtwórcę głównej roli wybrała Krzysztofa Pieczyńskiego. Zaryzykowała, albowiem typ urody i wiek tego aktora różnił się nieco od fizjonomii i wieku poety. Ryzyko wszakże się opłaciło. Pieczyński zebrał świetne recenzje. Jeden z krytyków tak pisał o jego kreacji: "Pełnia prawdy, osiągniętej środkami tak delikatnymi, że zbliżyć się tu można tylko na tę odległość, jaką wyznacza najbardziej chyba przejmujący wiersz Baczyńskiego "Elegia o chłopcu polskim". Wtórował mu inny: "Baczyński stał się wielką kreacją Krzysztofa Pieczyńskiego, zgodną z koncepcją całości; trafność reżyserskiego wyboru odtwórcy głównej roli nie ulega wątpliwości. Grał bez cienia sztuczności, bez cienia patosu, z ogromną powściągliwocią". Kolejną zaletą filmu jest też bezbłędne wtopienie w tkankę narracji materiałów archiwalnych. Autorka ukazała rzeczywistość Powstania bez patosu i wzniosłej symboliki. Nawet heroizm dwudziestokilkuletnich żołnierzy wolny jest od - właściwej często młodości - egzaltacji. Nie znaczy to oczywiście, że "Dzień czwarty" jest filmem pozbawionym dramatyzmu. Jeśli ktoś, tak jak Ludmiła Niedbalska, brał udział w Powstaniu, to nie może o nim mówić bez emocji. [PAT]


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)


200825

(POL) polski,






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz